5 Mitos Tentang Jurusan Penyiaran

1451107074-kuliah-pen

Tertarik kuliah di jurusan Penyiaran alias Broadcasting? Mendingan kamu cari info sebanyak-banyaknya dulu, deh, tentang jurusan ini. Soalnya, ada banyaaak banget salah paham tentang jurusan Penyiaran, seperti…

Mitos #1: Jurusan Penyiaran adalah jurusan untuk jadi penyiar

Salah! Ini jurusan pe-nyi-ar-an kak, bukan pen-yi-ar. Apalagi penyair #krikkrik

Penyiaran adalah salah satu cabang ilmu komunikasi yang mempelajari tentang penyiaran serta media siar, yaitu televisi, radio, dan media baru/digital. Jurusan Penyiaran memang punya mata kuliah Teknik Wawancara dan Presentasi yang mengajarkan mahasiswanya dasar-dasar presenting, tetapi jurusan Penyiaran nggak cuma mengajarkan mahasiswanya cara jadi penyiar. Ada banyak hal lain yang dipelajari di jurusan ini, seperti mengedit video siaran, membuat perencaan program televisi dan radio, dan membuat tayangan feature dan dokumenter.

Memang ada lulusan jurusan Penyiaran yang akhirnya jadi presenter atau news anchor, tapi sebagian besar lulusannya justru menekuni profesi lain.

Mitos #2: Lulusan jurusan Penyiaran pasti bakal kerja di televisi

Nggak selalu, ah.

Salah satu tempat bekerja yang ideal bagi lulusan jurusan Penyiaran broadcast memanglah televisi. Tetapi selain televisi, ada juga radio, Komisi Penyiaran, production house dan banyak lainnya. Jadi setelah lulus dari jurusan Penyiaran, nggak “wajib” kerja di televisi, kok.

Justru sebenarnya, ada banyak lulusan jurusan Penyiaran yang bekerja di luar bidang media siaran. Dari mulai yang masih nyambung, seperti di agency periklanan atau media cetak, sampai yang agak random, seperti di perusahaan minyak, bank atau perhotelan.

Mitos #3: Lulusan jurusan Penyiaran pasti jago kamera!

“Acaranya tolong divideoin, ya. Elo kan anak broadcast, pasti jago megang kamera.”

Lulusan jurusan Penyiaran jago megang kamera? Emang jago, sih, kalo cuma megang doang, hihihi.

Meskipun jurusan ini memang mengajarkan teknik dasar menggunakan kamera (video)—dan sebagian lulusannya akhrnya jadi cameraperson—bukan berarti semua mahasiswa jurusan Penyiaran jadi expertdalam urusan kamera video. Apalagi dalam urusan fotografi! Beda bidang, keleuuusss…

Mitos #4: Kuliah jurusan Penyiaran sama aja kayak kursus       

“Elo kuliah Penyiaran? Itu sama aja kayak kursus, ‘kan?”

Tiap mendapat pertanyaan kayak gitu, di situ saya merasa sedih.

Kursus Penyiaran memang ada, begitu juga kursus desain grafis, kursus bahasa Jepang, dan kursus komputer. Tapiii, bukan berarti kuliah di jurusan Broadcasting, Desain Grafis, Sastra Jepang dan Fakultas Teknik Komputer sama kayak kursus, dooong *tersinggung*

1451107056-kuliah-pen

Beda dengan kursus, kuliah di jurusan Penyiaran nggak hanya belajar praktek, tetapi juga belajar teori komunikasi, ilmu manajemen, industri penyiaran, riset dan sebagainya. Pokoknya materi-materi yang NGGAK DIDAPAT DI TEMPAT KURSUS! Percaya, deh, sama kakak!

Mitos #5: Kalau mau melanjutkan kuliah dari D3 jurusan Penyiaran, harus ke S1 jurusan Komunikasi

Ah, kata siapa?

Memang, sih, lulusan program D3 jurusan Penyiaran—seperti yang ada di Universitas Indonesia—biasanya melanjutkan kuliah ke program Ekstensi jurusan Komunikasi Massa. Tapi banyak juga, kok, yang lanjut ke program studi lain, seperti Ilmu Politik,  Hubungan Masyarakat dan Kriminologi.

(sumber gambar: goshen.edu, assets.kompas.com, broadcast-edu.or.id)

Related posts

27 thoughts on “5 Mitos Tentang Jurusan Penyiaran

  1. Spot on with this write-up, I actually assume this web site wants rather more consideration. I抣l in all probability be again to read much more, thanks for that info.

  2. A lot of thanks for all of your hard work on this website. My niece takes pleasure in carrying out investigation and it’s really obvious why. I notice all concerning the powerful means you make precious tricks through your web site and as well as invigorate response from website visitors on this subject then my child is truly starting to learn a whole lot. Take pleasure in the rest of the new year. Your conducting a useful job.

  3. Your home is valueble for me. Thanks!?

  4. 60698 379273Hello. I wanted to ask one thingis this a wordpress web website as we are planning to be shifting more than to WP. Furthermore did you make this template yourself? Thanks. 250565

  5. I抎 should test with you here. Which isn’t something I normally do! I enjoy studying a put up that will make people think. Also, thanks for permitting me to remark!

  6. I am often to blogging and i really recognize your content. The article has actually peaks my interest. I’m going to bookmark your website and preserve checking for new information.

  7. 788364 571807I will tell your buddies to pay a visit to this internet site. .Thanks for the write-up. 542080

  8. I was more than happy to find this internet-site.I needed to thanks in your time for this glorious read!! I undoubtedly having fun with each little bit of it and I’ve you bookmarked to check out new stuff you weblog post.

  9. I not to mention my pals ended up going through the great thoughts located on your web page and so before long developed a terrible suspicion I had not expressed respect to you for those techniques. Those boys were definitely as a consequence glad to learn them and have in effect undoubtedly been having fun with these things. We appreciate you simply being well accommodating and for going for varieties of superb resources most people are really desperate to be aware of. My sincere regret for not expressing gratitude to earlier.

  10. 65396 676872Can I just now say that of a relief to locate somebody who truly knows what theyre speaking about online. You truly know how to bring a difficulty to light and function out it crucial. The diet want to see this and appreciate this side on the story. I cant believe youre no more popular since you surely possess the gift. 689625

  11. 933313 431806The vacation delivers on offer are : believed a selection of some of the most selected and additionally budget-friendly global. Any of these lodgings tend to be extremely used along units could accented by means of pretty shoreline supplying crystal-clear turbulent waters, concurrent with the Ocean. hotels packages 221841

  12. After examine a few of the blog posts in your website now, and I really like your approach of blogging. I bookmarked it to my bookmark web site list and can be checking back soon. Pls try my website as nicely and let me know what you think.

  13. I am glad for commenting to let you be aware of of the fine encounter our daughter experienced studying your web site. She came to understand numerous issues, including what it is like to have a wonderful teaching heart to make folks without hassle learn about specific problematic issues. You truly surpassed our expected results. Thanks for displaying the great, safe, edifying and even fun tips about this topic to Evelyn.

  14. 934348 6046This can indicate that a watch has spent some or all of its life inside the tropics and was not serviced as regularly as it really should have been. 995071

  15. This actually answered my problem, thanks!

  16. Nice post. I learn one thing more difficult on completely different blogs everyday. It would at all times be stimulating to read content material from other writers and apply just a little something from their store. I抎 prefer to use some with the content on my blog whether or not you don抰 mind. Natually I抣l offer you a hyperlink on your net blog. Thanks for sharing.

  17. This is the precise blog for anyone who wants to find out about this topic. You realize so much its virtually hard to argue with you (not that I really would need匟aHa). You undoubtedly put a brand new spin on a subject thats been written about for years. Nice stuff, just nice!

  18. According to The Fear of The Sword, The knight’s point guard deron Williams is a fan of MMA (mixed), compared to The basketball game, deron prefer to watch The ultimate fighting championship.Deron Williams recently said in an interview, he retired from the NBA
    kyrie 4

  19. Viagra 20mg http://viagravipsale.com/

    You actually explained that terrifically.

  20. Cialis without a doctor’s prescription http://cialisyoues.com/

    Amazing material, Regards!

  21. Cilas http://kawanboni.com/

    With thanks, Loads of forum posts!

  22. Hmm it seems like your site ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog writer but I’m still new to everything. Do you have any recommendations for newbie blog writers? I’d genuinely appreciate it.

Leave a Comment